Objednávka předplatného časopisu Autoforum

[ magazín Autoforum 2/2017, vychází 18. 4. 2017 ]

Land Rover Discovery je vůbec nejdéle vyráběnou modelovou řadou v portfoliu španělské značky a její příběh bude mít pokračování v podobě právě přicházející páté generace. Ta narostla o 87 milimetrů do šířky, má o 95 mm delší rozvor, celkově je však kratší a nižší. Navíc pod kapotou jí přibude turbomotor o výkonu 150 koní.

Značce Land Rover se opravdu daří. Přestože Defender je bez nástupce a výroba předchozího Discovery je u konce, její prodeje celosvětově vzrostly o osm procent. Stejně je tomu i v ČR, kde anglická značka prodala loni tisícovku vozů. I letos chce dříve spíše vyloženě off-roadová ikona nabídnout více především v segmentu prémiových SUV, kam se pátá generace Discovery zřejmě natrvalo přesunula. Na první pohled je na ní patrná kombinace tradičních prvků Land Roveru s moderním designem a docela velká podobnost s již prodávaným Discovery Sport, které je nástupcem modelu Freelander, a plnotučné Discovery se tak bez obav mohlo posunout blíže k Range Roveru. S novou generací to je opět o kousek luxusnější auto. Od první generace, která se objevila na trhu v roce 1989, urazilo docela dost cesty a nyní zcela opouští hranaté tvary karoserie čtvrté generace. Co je potěšitelné, že ani poslední vydání tohoto dnes již kultovního vozu, neslevilo z nároků na průchodnost terénem. Ale o tom si řekneme později. …


Vraťme se k oblému designu rozměrné karoserie novinky. Vpředu asi zaujme výrazná maska a do boků protažené světlomety z LED. A LEDková světla a diody najdeme i vzadu. Zadní světla jsou oproti ostatním Land Roverům dost odlišná, designéři zcela zahodili jakýkoliv kruhový motiv. Na pátých dveřích se ale přidrželi designu předchůdce s vlnkou či schodem, nad kterým je registrační značka. Pokud vám na zádi něco nesedí, je to právě tohle – značka ani logo automobilky nejsou umístěny na středu auta, trochu divné, ale podle Land Roveru tradiční uspořádání.

Land Rover Discovery
V terénu nadále zůstává tento vůz velmi schopným. brodivost se vzduchovým podvozkem až 900 milimetrů se jen tak nevidí. Ruku na srdce – Troufli byste si na něco takového s vozem, který stojí 1,5 milionu?
Konstruktéři podle svých slov navrhovali Discovery 5 „zevnitř ven,“ jinak řečeno, uvnitř má být dost místa pro sedm dospělých. Sedačky v každé řadě jsou o něco výš než ty před nimi, stejně jako dřív, a aby bylo ve třetí řadě dost místa na hlavu, zůstala zvýšená střecha v zadní části vozu. Zvětšení vnitřního prostoru si také vyžádalo růst auta zvenčí – do délky přibylo 140 mm na výsledných 4 970 mm a rozvoru má navíc 40 mm, takže nyní je mezi nápravami 2 923 mm. Vůz je o 40 mm nižší a zároveň má o 43 mm vyšší světlou výšku, 283 mm, což je víc než slušné číslo. Brodivost se zvedla na 900 mm, což je prý nejvíc ve třídě. V této oblasti nejvíc pomohla výměna ocelového žebřinového rámu, na kterém byly založeny Discovery 3 a 4, za samonosnou hliníkovou karoserii. Díky tomu je nové Discovery o 20 % čili o půl tuny lehčí než předchůdce, a tak základní model dle norem EU váží 2 099 kg. To spolu s nižším odporem vzduchu (hodnota cx = 0,33) by mělo citelně menší spotřebu paliva a odpovídající zlepšení dynamiky.

Land Rover Discovery
Až sedmimístný interiér se chlubí nadprůměrnou nabídkou místa ve všech ohledech a úžasnou variabilitou, pomocí tlačítek v zavazadelníku můžete během 14 sekund udělat z tohoto vozu dvoumístnou dodávku se zavazadlovým prostorem o objemu 2 406 litrů. Velký počet odkládacích schránek v interiéru se hodí také
Pojďme ale otevřít velké dveře a nastupme dovnitř. Většina testovaných exemplářů s cenou kolem dvou milionů korun na svého majitele hlasitě křičela „já přináším více luxusu.“ Všechny sedačky jsou vyhřívané, ty v prvních dvou řadách jsou i ventilované a křesla řidiče a spolujezdce nabídnou masážní funkci. Hlavní novinkou je elektrické ovládání všech sedadel, ovšem nejen tlačítky na nich samotných nebo z panelu v zavazadelníku (základní objem v pětimístném uspořádání je 1 137 l), ale i z centrálního displeje, a dokonce z aplikace ve smartphonu. Systém je součástí služeb InControl Touch Pro umožňuje uživatelům změnit uspořádání sedadel, zatímco v obchodě stojí frontu na zaplacení svého zboží. Díky tomu do vozu vždy snadno naloží každý svůj nákup. Pokud to nebude třeba desetimetrový laminátový bazén nebo další auto – to si můžete v pohodě připřáhnout na vlek. Nová Discovery totiž nic neslevila z tažných schopností svého předchůdce. Na elektricky výklopnou „kouli“ můžete zavěsit až 3,5 tuny.

Land Rover Discovery

Vraťme se ale zpět za volant. Přístrojová deska má podobnou logiku umístění ovladačů a ergonomii třeba jako bratrské modely řady Range Rover. Palubní infotainment nabídne sedm portů USB v základu a devět, připlatíte-li za zábavní systém pro zadní sedačky. K dostání je i špičkový audiosystém Meridian. Co se týče standardní výbavy, ta má čtyři úrovně (S, SE, HSE a HSE Luxury), ta příplatková vydá na samostatný třicetistránkový katalog, který vedle dlouhého seznamu položek pro dovybavení interiéru obsahuje i prvky pro jízdu v terénu. A je tu také osmnáct různých druhů litých kol, jejichž průměry budou sahat až ke 22 palcům. Je tedy jisté, že základní cenu, která se pohybuje v rozmezí od 1 395 735 Kč (Td4 S) do 2 292 103 Kč (Td6 First Edition), půjde velmi snadno navýšit nejrůznějšími „zbytečnostmi“.

Land Rover Discovery

Mě osobně zaujala funkce asistentu pro couvání s přívěsem, kdy díky kamerám vidíte na celý „trailer“ a stejně fungující „průhlednou kapotu“ – funkci, která díky kamerám na displeji zobrazí prostor těsně před vozem, který řidič ze svého místa nemůže vidět. Tahle funkce se bude jistě hodit zejména v terénu, ale třeba pokud budete parkovat u extra vysokého obrubníku.

Land Rover Discovery
Pod kapotou najdeme výhradně přeplňované čtyřválce a šestiválce s výkony od 180 do 340 koní, standardem je osmistupňový automat ZF
A když už jsme u terénních schopností, které jsme si mohli vyzkoušet třeba i v drsných podmínkách podzemních šachet vápencového dolu, musím říci, že ani základní provedení nové Discovery si nezkazilo pověst schopného off-roadu. Všem majitelům ale doporučuji zamyslet se nad pořízením vzduchového odpružení, které ho může přizvednout o dalších 75 mm v rychlostech do 50 km/h. Nájezdové úhly jsou v tom případě velmi slušných 34° vpředu a 30° vzadu, přechodový 27,5°. Takže dokážete zdánlivě velkou terénní nerovnost nebo třeba schody překonat s bravurou. Na silnici 80 km/h může být vůz díky vzduchovému podvozku přizvednut o 40 mm oproti standardní světlé výšce a nad 105 km/h se světlá výška sníží o 15 % pro dosažení lepší spotřeby paliva. Na tomto místě je také třeba říci, že nová Discovery je k mání se dvěma typy pohonu všech kol. Oba jsou stálé, jeden ale nabídne středový diferenciál Torsen, ten druhý zase dvoustupňovou redukční převodovku. V prvním případě je standardní rozdělení točivého momentu 50:50 mezi obě nápravy, v druhém je to 42:58. Sympatické je, že z interiéru je možno volit různé režimy jízdy v terénu i na silnici díky systému All-Terrain Progress Control, který také nabídne automatický plazivý chod v rychlostech od 2 do 30 km/h, a vše sledovat na obrazovce infotaimentu.

Land Rover Discovery

Pod kapotou novinky je základem motorizace Td4, tedy dvoulitrový vznětový čtyřválec Ingenium o výkonu 180 koní a točivém momentu 430 Nm při 1 500 1/min. O patro výš je Sd4 se stejným motorem, jen naladěným na 240 koní a 500 Nm. Ten umí Discovery 5 dostat na stovku za 8,3 s a pokračovat až k dvěma stům kilometrům za hodinu. Kolem této hodnoty se koneckonců pohybuje maximální rychlost téměř všech verzí 2,5 tunového vozu. Asi největší dojem při testovacích jízdách udělal šestiválcový turbodiesel Td6, tedy třílitr produkující 258 k a 600 Nm, který je vylepšenou verzí bývalého TDV6. Je silnější jen o dva koně, ale emise klesly z 203 g CO2/km na 189 a jeho tabulková spotřeba má být 7,2 l/100 km. My jsme jezdili se spotřebou vyšší zhruba o dva litry, v terénu jsme se samozřejmě pohybovali ve dvouciferných hodnotách. Na silnicích se Discovery Td6 umí pohybovat s velkou bravurou a zásluhou vzduchového podvozku přepravuje až sedm cestujících v naprostém komfortu i na velmi dlouhé vzdálenosti (objem palivové nádrže 85 l). A pokud budete chtít jet opravdu svižně po dálnici, tak vězte, že zrychlení na stovku trvá v základu 2,3 tuny těžkému vozu jen 8,1 vteřiny a nejvyšší rychlost je 209 km/h.

Land Rover Discovery

Chcete-li mít za každou cenu benzinový motor, máte v případě Disovery zatím jen jednu možnost. V nabídce figuruje šestiválec Si6, také o třech litrech objemu. Nabídne 340 koní a 450 Nm a z nuly na stokilometrovou rychlost se dostane za 7,1 vteřiny a jede až 215 km/h. Jeho kombinovaná spotřeba je údajně 10,9 l/100 km a emise jsou 254 g CO2/km. Stejně jako všechny ostatní motory je spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou značky ZF, která se kromě otočného voliče na středovém tunelu ovládá pádly pod volantem.

Pátá generace Land Roveru Discovery asi v máločem zklame ani pravověrné, natož nové zákazníky. Všem nabízí moderní vzhled i výbavu, špičkový komfort na palubě a nadprůměrné schopnosti mimo zpevněné cesty. Takovou kombinaci dnes na trhu nabízí opravdu málokterá značka, takže je jasné, že si za to výrobce také nechá dobře zaplatit. Navíc pokud se budete chtít trochu odlišit, asi nebudete řešit těch pár set tisíc navíc.

Čtěte v časopisu Autoforum 2/2017

text: Jaroslav Vavera | foto: archiv

E-shop pro příznivce časopisu Autoforum