[ magazín Autoforum 5/2023, vychází 17. 10. 2023 ]
Německý Opel pod vedením koncernu Stellantis nezadržitelně míří k elektrické budoucnosti, i když výhradně na elektřinu zatím fungují pouze užitkové modely, malá Corsa a crossover Mokka. Nově se k nim ale připojuje také bestseller nižší střední třídy…
Elektromobilita není pro značku Opel žádnou novinkou. První elektromobil s bleskem ve znaku brázdil německé silnice už před 55 lety. Kadett Stir-Lec poháněl třífázový indukční elektromotor, který čerpal energii ze čtrnácti těžkých olověných akumulátorů. Ty se nabíjely prostřednictvím Stirlingova motoru s vnějším spalováním. O tři roky později, v roce 1971, se pro změnu „blýskl“ speciálně upravený Opel GT. Georg von Opel (vnuk Adama Opela) s ním překonal hned šest světových rekordů pro elektromobily. Poháněla jej dvojice elektromotorů Bosh (120 k), které čerpaly energii z Ni-Cd akumulátorů Varta. Vozidlo sice dokázalo jet rychlostí 188 km/h, ale kvůli hmotnosti 1700 kg mělo dojezd pouhých 44 km.
Přehledný a ergonomicky povedený kokpit nové Astry má pochopitelně i elektrická verze
Na tyto první vlaštovky navázala značka až v 90. letech minulého století. V roce 1992 byl na ženevském autosalonu představen koncept Twin, který kombinoval tříválec o zdvihovém objemu 0,8 litru s dvěma elektromotory. Na bázi Kadettu E pak byly představeny funkční elektrické prototypy Impuls. Dvacítku předsériových vozidel dokonce Opel testoval v běžném provozu ve známém východoněmeckém letovisku Rujána a také v okolí historických Cách. Elektromotor dostala i malá dodávka Combo Plus, postavená tehdy na bázi modelu Corsa.
Nové tisíciletí nastartoval Opel upravenou rodinnou Zafirou, kterou poháněl třífázový asynchronní motor kombinovaný s vodíkovým palivovým článkem. Postupně se objevily varianty Zafira HydroGen 1-4, které se rovněž v roce 2008 dostaly do běžného provozu, ale na sériovou výrobu bylo ještě brzy. V té době ostatně vrcholil vývoj plug-in hybridů Chevrolet Volt/Opel Ampera, jimž v roce 2010 předcházela studie Flextreme GT/E. Modely Ampera a Volt se objevily o rok později a evropská verze se dočkala i titulu „Evropský automobil roku“. V roce 2016 byl představen nástupce Opel Ampera-e, který již představoval čistokrevný elektromobil s dojezdem až 423 km (podle WLTP). Jeho komerční kariéru ukončil prodej celé značky Opel francouzské skupině PSA, ze které se později vyvinul koncern Stellantis. A ta měla s elektromobilitou jiné plány.
Vpředu uložený střídavý elektromotor s permanentními magnety. Největší výkon 115 kW (156 k). Největší točivý moment 270 Nm. Jednostupňový převod, pohon předních kol
První je právě Astra
Aktuální Astra s označením L představená poprvé v roce 2021 je postavena na třetí generaci platformy EMP2, kterou využívají také modely Peugeot 308 a 408, DS4 nebo Citroën C5 X. Technicky nejblíže je německému zástupci v nižší střední třídě Peugeot 308. Na první ani druhý pohled to však nepoznáte. Německá značka do vývoje vložila i vlastní invenci a využila svých zkušeností, takže oba automobily mají nejen svébytný design, ale také odlišné vlastnosti. Elektrická varianta nové Astry dostala modifikovanou variantu platformy EMP2 s názvem eVMP a je vlastně prvním představitelem nové generace elektromobilů koncernu Stellantis.
Rüsselsheimský elektromobil pohání synchronní elektromotor o výkonu až 156 koní a točivém momentu 270 Nm. Elektromotor samozřejmě nabízí konstantní výkon a sílu v celém využitelném rozsahu, ale uživatel si může zvolit jeden ze tří jízdních režimů (Eco, Normal a Sport). V prvním případě je k dispozici výkon pouze 109 koní a točivý moment 220 Nm, ve druhém 136 koní a 250 Nm a pouze v režimu Sport nabídne elektromotor nejvyšší hodnoty, což by mu mělo zajistit zrychlení z klidu na 100 km/h za 9,2 s.
Elektrický pohon ubral ze zavazadlového prostoru nemalých 90 litrů. Hatchback tak nabídne pouze 352 litrů. Časem ale dorazí praktičtější elektrické kombi
Většina současných elektromobilů mainstreamových značek disponuje nejvyšší rychlostí omezenou na hodnotu 150, popřípadě 160 km/h. Astra Electric však může jet rychlostí až 170 km/h. Umožňuje to nejen naladění podvozku, který je pochopitelně „autobahnproof“, ale také relativně nízká pohotovostní hmotnost 1679 kg. Hmotnost akumulátoru se samozřejmě ošidit nedá, a tak vývojáři šetřili, kde se dalo. Například víko zavazadlového prostoru je vyrobeno ze speciálního termoplastu.
Výše zmíněná baterie je uložena v podlaze, což zvyšuje tuhost karoserie a snižuje těžiště, a nabízí plnou kapacitu 54 kWh. Astra dokáže využívat v provozu pouze 50,8 kWh, což by mělo při kombinované spotřebě 14,8 kWh/km zajistit na plně nabitou baterii dojezd okolo 420 km. V reálu to však bude okolo 320–350 km. Maximální výkon DC nabíjení je 100 kW, což u dostatečně silné nabíjecí stanice za normálních podmínek umožní dobít akumulátor na 80 procent kapacity za přibližně 30 minut. Součástí standardní výbavy je samozřejmě i palubní nabíječka o výkonu 11 kW pro dobíjení střídavým proudem, například z domácího wallboxu.
Elektrická Astra se umí nabíjet výkonem maximálně 100 kW. Rychlostí nabíjení tak německá novinka úplně neoslní
Inteligentní jízdní asistenti
Výbava elektrické Astry je pochopitelně srovnatelná s modely, které pohání spalovací motory. Jediné omezení představuje objem zavazadlového prostoru, který je v případě pětimístného obsazení pouhých 352 litrů, tedy o 90 litrů méně, než u základní Astry s tříválcem 1,2 litru. Součástí standardní výbavy jsou mimo jiné adaptivní světlomety Intelli-Lux se 168 LED prvky, sedadla s certifikací AGR, 18palcová kola z lehkých slitin a digitální panel Pure Vision s dvěma 10palcovými displeji. V rámci jízdních asistentů je k dispozici například varování před čelní srážkou s automatickým brzděním a detekcí chodců, automobil se také dokáže držet v jízdním pruhu a umí rozpoznávat dopravní značky, nechybí adaptivní tempomat s funkcí stop and go nebo parkovací systém a 360stupňovou kamerou.
Novinkou je systém Intelli-Drive 2.0, který jízdní asistenty integruje. Řidič tak například může využívat poloautomatickou změnu jízdního pruhu a inteligentní přizpůsobení rychlosti. Pokud je cílový pruh volný, asistent nasměruje automobil do požadovaného pruhu malými pohyby řízení. Rychlost vozidla při dosažení nového rychlostního limitu se odpovídajícím způsobem sníží nebo se na tento limit zvýší, pokud to ovšem potvrdí řidič.
Za volantem
Pro srovnání jsme na mezinárodní představení Astry Electric vyrazili základní Astrou poháněnou přeplňovaným motorem 1,2 litru (130 koní). Na základě toho musím konstatovat, že lépe z toho vyšla elektrická novinka, u které se nemusíte zabývat nepřesným řazením šestistupňového manuálu ani hrubým během zážehového tříválce. Zatímco dynamika obou modelů je v podstatě srovnatelná, vnitřní hluk při rozjezdu, akceleraci nebo na dálnici je u elektromobilu mnohem nižší.
Testovací trasy bohužel vedly převážně ucpaným Berlínem, a tak jsem mohli otestovat jen spotřebu v městském provozu ve všech třech výše zmíněných režimech elektromotoru a také účinnost rekuperace. Při hodně lehké noze lze dosáhnout na palubním počítači údaje okolo 12 kWh/100 km, při standardní jízdě se spotřeba ustálí na hodnotě 14 kWh/100 km. Režim B umožní tzv. jednopedálový režim jízdy, i když spolujezdci to občas nemusí být úplně po chuti. Na krátkém úseku dálnice jsem si vyzkoušel i nejvyšší rychlosti 170 km/h, kterou automobil dosáhne během chvilky. Je otázka, jak se v tomto jízdním režimu zkrátí dojezd. Pětidveřový hatchback Opel Astra Electric přijde na český trh na podzim, kombi zřejmě v příštím roce.
Opel Rocks-e
Segment miniaut to má v poslední době značně nahnuté. Hlavně kvůli stále přísnějším normám se automobilkám přestávají takové modely vyplácet, navíc nejsou o tolik levnější než malá vozidla, a tak o ně přestávají mít zájem i zákazníci. Přesto se maličké autíčko do města některým klientům hodí, a tak výrobci hledají nová řešení. Opel v rámci skupiny Stellantic převzal od Citroënu model Ami, lehce upravil design a dal mu jméno Rocks-e.
Rocks-e by měl vyplnit mezeru na trhu mezi skútrem a autem. Je homologován jako čtyřkolka a nemusí tedy splňovat všechny normy pro plnohodnotný automobil. Výkon elektromotoru 8 koní umožňuje dosáhnout nejvyšší rychlosti 45 km/h, dvě baterie o celkové kapacitě 5,5 kWh, které lze z klasické zásuvky nabít za 3,5 hodiny, by měly umožnit dojezd až 75 km. Plastový Rocks-e má řadu prohoditelných dílů, stejné jsou například pravé a levé dveře, které se tak otevírají každé na jinou stranu. Na délku Rocks měří 2,41 m a váží pouhých 471 kg. Svým pojetím míří malý Opel na trh sdílené mobility a v Německu jej budou moci řídit už mladí lidé od 15 let. Základní cena je 7990 euro.
Krátce jsem se s ním svezl a tento zážitek bych srovnal s podobnou zkušeností v Renaultu Twizy. Je rovněž dvoumístný, ale může jet rychlostí až 80 km/h. Z Opelu je díky specifickému tvaru kvádru velmi špatný výhled do všech stran, dynamika je podprůměrná, ale jinak vám jízda vyloudí úsměv na tváři, stejně jako v případě malého Renaultu.
Čtěte v časopisu Autoforum 5/2023
text: Jiří Kaloč | foto: Opel
–––
Technické údaje | Opel Astra Electric
Motor: Vpředu uložený střídavý elektromotor s permanentními magnety. Největší výkon 115 kW (156 k). Největší točivý moment 270 Nm. Jednostupňový převod, pohon předních kol.
Karoserie: Pětimístná, pětidveřová. Kapacita akumulátoru celková/využitelná 54/50,8 kWh. Maximální dobíjecí výkon DC/AC 100/11 kW.
Rozměry a hmotnosti:
4374 × 1860 × 1488 mm (d × š × v), rozvor 2675 mm, objem zavazadelníku 0,352–1,268 m3, pohotovostní/užitečná hmotnost 1679/498 kg.
Jízdní výkony: Zrychlení 0–100 km/h za 9,2 s, nejvyšší rychlost 170 km/h. Spotřeba (kombinace) 14,8 kWh/100 km.
Cena základní / testovaného vozu: V prodeji od podzimu
Hodnocení:
+
Jízdní vlastnosti
Účinná rekuperace
Pohodlná sedadla
-
Menší zavazadelník